Tuesday, July 15, 2014

Makanan Tambahan: Pemakanan Dalam Pil?


Bismillah.

(Artikel asal oleh Mayo Clinic Staff dengan sedikit olahan dari saya)


Makanan tambahan bukanlah untuk semua orang, tetapi orang dewasa yang lebih tua dan lain-lain boleh mendapat manfaat daripada makanan tambahan tertentu. 

Garis Panduan Pemakanan bagi Amerika menjelaskan bahawa keperluan pemakanan anda harus dipenuhi terutamanya melalui diet anda. Walau bagaimana pun, bagi sesetengah orang, makanan tambahan boleh menjadi cara yang berguna untuk mendapatkan nutrien yang berkurangan atas sebab-sebab tertentu. Namun sebelum anda membeli makanan tambahan, sila dapatkan fakta-fakta kepada apa yang mereka akan dan tidak akan lakukan untuk anda. 



MAKANAN TAMBAHAN VS MAKANAN SEBENAR 

Makanan tambahan bukanlah bertujuan untuk menjadi pengganti makanan harian kerana mereka tidak boleh meniru semua nutrien dan faedah keseluruhan makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia bergantung kepada keadaan anda dan tabiat pemakanan anda, makanan tambahan mungkin tidak diperlukan dalam perbelanjaan harian anda.

Makanan sebenar menawarkan tiga faedah utama melebihi makanan tambahan:


1. LEBIH BERNUTRISI.



Makanan keseluruhan yang kompleks, mengandungi pelbagai mikronutrien yang diperlukan oleh badan anda - bukan hanya satu. Oren, sebagai contohnya, mengandungi vitamin C disamping beta karotena, kalsium dan nutrien lain. Makanan tambahan untuk vitamin C ini kebiasaannya kekurangan mikronutrien yang lain.


2. SERAT PENTING.

Makanan sebenar, seperti biji-bijian, buah-buahan, sayur-sayuran dan kekacang, menyediakan serat dalam pemakanan. Kebanyakan nutrien penting lain juga terkandung di dalam serat tersebut. Serat, sebagai sebahagian daripada diet yang sihat, boleh membantu mencegah penyakit tertentu, seperti diabetes jenis 2 dan penyakit jantung, dan ia juga boleh membantu menguruskan sembelit. 


3. BAHAN-BAHAN LAIN YANG TERLINDUNG.


Makanan sebenar mengandungi bahan penting yang lain untuk kesihatan yang baik. Buah-buahan dan sayur-sayuran, sebagai contoh, mengandungi bahan yang berlaku secara semula jadi yang dikenali sebagai fitokimia, yang boleh membantu melindungi anda daripada kanser, penyakit jantung, kencing manis dan tekanan darah tinggi. Banyak juga sumber antioksidan yang baik - bahan yang melambatkan pengoksidaan, satu proses semula jadi yang membawa kepada sel dan kerosakan tisu. 


SIAPAKAH YANG MEMERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN?

Jika anda adalah individu yang sihat dan makan pelbagai jenis makanan, termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh, kekacang, produk tenusu rendah lemak, daging tanpa lemak dan ikan, anda mungkin tidak memerlukan makanan tambahan. 

Walau bagaimanapun, garis panduan pemakanan mengesyorkan makanan tambahan - atau makanan yang diperkayakan - dalam keadaan seperti berikut: 

1. Wanita yang boleh hamil perlu mendapatkan 400 mikrogram sehari asid folik dari makanan yang diperkayakan atau makanan tambahan, di samping makan makanan yang semulajadi mengandungi folat. 

2. Wanita yang hamil perlu mengambil vitamin pranatal yang termasuk zat besi atau makanan tambahan zat besi yang berasingan. 

3. Dewasa umur 50 atau lebih tua wajar mengambil makanan yang diperkayakan dengan vitamin B-12, seperti bijirin diperkaya, atau mengambil multivitamin yang mengandungi B-12 atau makanan tambahan B-12 yang berasingan. 

Makanan tambahan juga mungkin sesuai jika anda: 


1. Mempunyai diet yang tidak seimbang atau mengambil kurang daripada 1,600 kalori sehari.


2. Vegetarian yang makan pelbagai jenis sayur-sayuran dan buah-buahan sahaja.



3. Seorang wanita yang mengalami pendarahan yang banyak dalam tempoh haid/nifas anda.


4. Mempunyai keadaan perubatan yang mempengaruhi usus anda menyerap atau menggunakan nutrien dengan lebih cekap, seperti cirit-birit kronik, alahan makanan, alahan makanan atau penyakit hati, pundi hempedu, usus atau pankreas.

5. Telah menjalani pembedahan ke atas saluran penghadaman anda dan tidak dapat mencerna dan menyerap nutrien dengan betul.

6. Menjalani gaya hidup tidak aktif seperti sering menumpukan fokus kepada kerjaya dan tidak/kurang bersenam serta jarang memilih untuk mengambil masa meneliti label makanan, kurang mengambil buah-buahan/sayur-sayuran dan jarang memasak sendiri di rumah.


7. Tinggal dalam cuaca dan alam sekitar yang tercemar seperti sering menghidu asap kenderaan, jerebu, bau rokok dan asap-asap dari kilang. 

8. Merokok dan meminum minuman keras.


Berbincang dengan doktor anda atau pakar diet tentang makanan tambahan dan apa yang dos mungkin sesuai untuk anda. Pastikan untuk bertanya tentang kesan sampingan yang mungkin dan interaksi dengan mana-mana ubat-ubatan yang anda ambil.

Info dan konsultasi lanjut:

FB peribadi : Sue Aleen 
SMS/Whatsapp Sahaja : +6011-23203480
Email : suealeen@gmail.com

No comments: