Thursday, March 2, 2017

Adam : Demam Viral& Batuk-Batuk Reda Dalam Tempoh 5 Hari

Bismillah.

Lama saya tidak mencoretkan sesuatu di dalam blog ini. Ini adalah kerana, Adam anak kedua saya telah jatuh sakit dari hari Jumaat. Namun, setelah dipantau dari beberapa hari ini, semalam dan hari ini demamnya telah tiada. Malah batuknya juga telah hilang.



Saya telah bandingkan beberapa hari ini dengan situasi sama lebih kurang pada penghujung tahun 2014. Ketika itu Mastura positif denggi. Berdasarkan pengalaman itu kami memantau setiap hari apa yang berlaku pula pada Adam.

Terdapat beberapa perbezaan ketara antara denggi dan demam viral. Paling ketara adalah jumlah hari demam, bagaimana reaksi badan berlaku sepanjang tempoh 5 hari ini dan juga bacaan platelet juga agak berbeza.

Persamaan:

Simptom sama seperti muntah-muntah, demam panas bersuhu tinggi, pening dan sakit kepala.

Perbezaan:

Denggi
1) Demam bersuhu tinggi sebelah siang, kemudian kebah menjelang petang. Namun akan kembali demam pada keesokan harinya. Keadaan ini akan berturut-turut selama 5 hari.
2) Bacaan platelet akan jatuh menjunam.
3) Pesakit akan lemah dan hilang selera makan serta minum.
4) Rasa sengal seluruh badan.
5) Keluar bintik-bintik merah.

Demam viral (dalam kes Adam)
1) Demam bersuhu tinggi berselang hari. Sehari demam, sehari sihat.
2) Bacaan platelet turun juga, namun ia tidak mendadak seperti denggi. Bila naik juga, tidak naik mendadak.
3) Pesakit mempunyai selera makan, boleh minum dan menelan dengan mudah.
4) Berserta dengan batuk dan kahak.

Kebiasaan kami akan memantau dalam tempoh selama 48 jam kerana biasanya anak-anak kami demam hanya 1-2 hari. Jika masih demam/simptom tidak berkurangan, kami akan bawa dan minta untuk ujian darah terus. Bahagian ini janganlah ambil mudah, walau pun anda lebih suka menggunakan bahan sealami mana sekali pun.


Sebenarnya termasuk tahun 2017 ini, Adam hampir 2 tahun tidak menjejakkan kaki ke DEMC untuk mendapatkan rawatan. Tidak pernah makan ubat sintetik juga sepanjang tempoh itu. Alhamdulillah. Kami tidaklah menolak langsung, namun jika diberi pilihan, alami adalah lebih baik namun bukan satu rigidity. Atas pendirian usul fiqh, ambil mudharat kecil berbanding mudharat lebih besar. Situasi boleh bertukar. 

Dari ujian tersebut, kita akan lebih cakna solusi yang lebih sesuai dan menambahkan beberapa rutin mengikut kesesuaian.

Untuk beberapa hari pertama sebelum mengambil ujian darah:

1. Lapiskan 1 titis setiap satu, Thieves, Oregano dan Peppermint di tapak kakinya setiap 15 minit. Kami akan sapukan 'Wellness Blend' di tapak kaki, 'temple', dahi, belakang tengkuknya dengan kerap juga.



2. Lapiskan 1 titis setiap satu Lemon dan Peppermint di sepanjang tulang belakangnya setiap 15 minit. 
3. 'Sponging' dengan campuran Peppermint & V6 di seluruh badan. 
4. Ayah menggunakan teknik Raindrop Therapy yang lengkap untuk keseluruhan badannya selama sejam setengah satu sesi setiap hari. 



Antara teknik dalam RDT - 'Spine Stretch & Shake'

Antara minyak yang digunakan untuk RDT
5. Lapiskan 1 titis setiap satu RC, Dorado Azul, Idaho Blue Spruce, dan Breathe Again Roll-On ke atas dadanya berselang 30 minit. 
6. Diffuse minyak pati secara berterusan. Pilihan kami secara berselang-seli - Basil, Thieves, Oregano, Purification. 
7. Selepas ujian darah dilakukan kami menambah Ningxia Red di dalam rutin Adam. Malah mengaplikasikan Flu roller di dadanya.

Ningxia red mengandungi plum, aronia, ceri, beri biru dan jus & ekstrak delima.
Ia juga mengandungi ekstrak vanila, minyak pati Lemon, Orange, Yuzu dan Tangerine.

Makan minumnya kami pantau dan ingatkannya perlu berbuat demikian dengan lebih kerap. Berselang-seli dalam tempoh 15 minit. Contohnya: 


  • Ambil jus pada pukul 8
  • Makan pada pukul 8.30
  • Minum air lemon pada pukul 9.00
  • Makan semula pada pukul 9.30
  • Minum Ningxia kembali pada pukul 10.00

Antara jus yang saya beli untuknya.
Mengandungi basil/selasih.
Basil mendorong untuk perpeluhan


Bukan makanan berat, cukup sekadar mengalas perut dan menggalakkan pertumbuhan sel baru. 

Suhu badannya menurun ke 37 - 37.5 darjah celsius pada hari ke-3 & ke-5 sehinggalah sekarang. Alhamdulillah. Tapi kami masih mengekalkan regimen di atas kecuali point no. 2-5. Batuknya juga telah reda. 

Sepanjang dia demam, dia tidak ditahan di wad namun kami menjadikan biliknya sebagai bilik isolasi. Ada ketika-ketikanya bila hari dia kebah yang berselang tu, dia akan turun ke bawah dan tetap bergaul dengan adik beradiknya.

Bagaimana pula keadaan adik-beradiknya yang lain? Sepanjang tempoh ini alhamdulillah mereka sihat tidak dijangkiti.

Ubat hospital? Hanya diambil ketika perlu. Bukan tinggalkan terus. Bukan terlalu bergantung pula kepadanya.

Kami mendapati bahawa regim minyak yang digunakan ke atas membantu dan menyokong dengan optimum keadaan tubuh badan Adam ketika dia sakit. Ia tidak melarat, dia masih boleh bangun dan alhamdulillah tidak berjangkit ke adik beradiknya yang lain.

Semoga sedikit-sebanyak yang berlaku pada Adam dapat dijadikan panduan dan bermanfaat, insyaAllah. Dia masih perlu dibawa untuk ujian darah susulan, tapi naluri ibu saya mengatakan bahawa dia sudah sihat kerana hari ini setelah berturut hari demamnya tiada lagi. Tidak lagi berselang seperti sebelum ini.

Adalah penting kita sebagai ibu bapa memantau apa yang sedang berlaku pada anak-anak dan diri kita sendiri. Waspada. Jika mereka tidak sihat usahlah dipaksa mereka untuk ke sekolah. Walau pun ada harinya mereka kelihatan lebih sihat, ia tidak bermakna virus/bakteria telah hilang sepenuhnya. Kuarantin sahajalah. Bila-bila sihat sepenuhnya boleh keluar rumah dan ke sekolah, insyaAllah.

No comments: