Tuesday, February 14, 2017

Cerita Zaid : Semangat Buat Kerja Sekolah


Bismillah.

Kebiasaannya saya mengambil anak saya si Zaid di sekolahnya pada pukul 12.30 tengahari. Masuk dalam kereta dia cakap, "Zaid ada kerja sekolah".

Masuk dalam rumah terus bukak beg sekolah.

"Zaid nak ikut hantar abang pergi sekolah tak?"

"Tak nak. Nak siapkan kerja ni"

Balik rumah tengok abih siap dah kerja sekolah dia. Siap tukar baju. Buku dia dah letak balik dalam beg.

Waktu gini dia dah tido.

Nama penuhnya Muhammad Zaid. Usia 6 tahun. Masuk tadika lambat dan dalam keadaan tidak tahu membaca. Saya antara ibu yang membiarkan anak membesar ikut tahap dan tidak terlalu rigid si anak mesti pandai membaca (contohnya) di usia 4-5 tahun.

Tahun lepas penilaian akhir tahun dia dapat tempat ke-4. Masa persembahan bercerita yakin je cerita tentang Nabi Yunus. 

Pagi-pagi dia sendiri minta eo Magnify Your Purpose, Believe. Lemon bff dia. Ini bukanlah juga satu kemestian buat Zaid. Kami memberikan eo pada abang dan kakaknya. Namun, dia sendiri memintanya apabila ia menjadi rutin harian kami pada waktu sebelah pagi.

Pusar 2. Panjang akal orang kata. Bila dia buat 'hal', saya akan memanggilnya Muhammad. Kalau panggil Zaid makin menjadi-jadi maklum la maksudnya "pertambahan".

Tapi selalunya yang perasan namanya Muhammad ada si Muaz. Adik Zaid. Anak ke-5 kami. Dia yang selalu menyahut. 

Oh ya bercerita perihal anak. Bagi yang tidak mengenali kami, kami telah berumahtangga selama 13 tahun. Mempunyai 6 orang anak di antara usia 1 hingga 13 tahun. Salah seorang daripada mereka adalah anak istimewa yang kami ceritakan kisahnya di Amazing Syafiah.

No comments: